Livio: dla dużych i dla małych

2019.05.15

Polska Sieć Handlowa Livio wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Specjał. Ma już dziewięć stacjonarnych oddziałów: w Chojnicach, Pruszczu Gdańskim, Giżycku, Toruniu, Lesznie, a także w Łodzi, Poznaniu, Grójcu pod Warszawą, w Kielcach z obsługą Lublina i Częstochowy oraz centralę w Jastrzębiu-Zdroju odpowiedzialną m.in. za opiekę nad sklepami sieci na Dolnym Śląsku i w Małopolsce. Największe oddziały są w Poznaniu, na Śląsku, w Łodzi i na Pomorzu (Gdańsk).
Livio idzie krok dalej i obecnie rozwija się w dwóch nowych kierunkach – Radom i Zielona Góra, gdzie działają już nowo otwarte oddziały Specjału. Do objęcia zasięgiem ma jeszcze skrajne województwa wschodnie i zachodnie.

Operator nie ma ograniczeń odnośnie do lokalizacji przyjmowanych do sieci sklepów. Szyld Livio jest więc przy głównych ciągach komunikacyjnych, osiedlach mieszkaniowych, w dużych i małych miastach, ale także w wioskach. Tak szerokie spektrum lokalizacji może zagospodarować dzięki trzem formatom: Livio Express, Livio Market i Livio Top. Z końcem 2018 r. zrzeszał 2460 sklepów.

− Najwięcej umów mamy w Livio Express, bo takich placówek jest najwięcej na rynku. Ale najbardziej interesują nas większe powierzchnie do umowy Livio Top − nie ukrywa Marian Zych.

Do Livio Express przyjmowane są małe sklepy o powierzchni sprzedażowej minimum 50 mkw., z podstawowym asortymentem artykułów spożywczych. Część z nich to małe rodzinne biznesy, w których obsługa jest zza lady. Sieć nie wymaga w ich przypadku instalacji systemu komputerowego. Wymóg ten musi być już spełniony w przypadku chęci działania pod szyldem Livio Market.

Kolejne kryteria w tym formacie to samoobsługowa sala sprzedażowa o powierzchni minimum 80 mkw., pełen asortyment produktów spożywczych, wydzielone stoiska alkoholowe oraz z prasą.

Oczkiem w głowie operatora jest pakiet Livio Top. Są to sklepy z identycznymi wymogami jak Livio Market, ale już z samoobsługową salą sprzedażową o minimum 120 mkw.

− Mamy bardzo dobrą ofertę franczyzową dla naszych partnerów, bo z kompletnym wsparciem prowadzonego przez nich biznesu. Nie obawiam się użyć określenia, że jest ona na najwyższym poziomie, jaki funkcjonuje na polskim rynku – uważa Marian Zych. − M.in. dzięki przynależności do Specjału dajemy wsparcie handlowe, marketingowe, finansowe, okołobiznesowe, a nawet rozrywkę na organizowanych wyjazdach integracyjnych.
Od właściciela sklepu zależy, w jakim stopniu chce z tego skorzystać – podkreśla.

Partycypacja w GK Specjał to nie tylko pewne źródło dostaw do sklepów sieci, ale także dostęp do superofert Specjał Finanse na ubezpieczenia, do kredytowania leasingów, zakupu prądu, gazu, usług GSM itd.

W 2018 r. sieć powiększyła się o blisko 230 sklepów. Przyjęto do niej dużo więcej placówek, ale niektóre z istniejących zakończyły działalność. Generalnie ubiegły rok wiceprezes Zych ocenia jako bardzo dobry. − Pozyskujemy do sieci kolejne sklepy zgodnie z założeniami, wprowadzamy nowe usługi, podpisujemy nowe umowy producenckie i renegocjujemy funkcjonujące, co pozwala wypłacać coraz wyższe retra naszym franczyzobiorcom – wymienia.

Ubiegły rok to czas wprowadzenia ograniczenia handlu w niedziele, wskutek którego − jak pokazują badania rynku – sklepy, nawet te rodzinne, utraciły część obrotów na rzecz dyskontów organizujących sobotnie promocje.
Negatywne skutki odczuli też franczyzobiorcy Livio, którym sieć poprzez umowy z operatorami pocztowymi zaproponowała uruchomienie usług kurierskich w sklepie, a tym samym możliwość otwierania ich w niehandlowe niedziele. Jak na razie operator nie ujawnia, ilu przedsiębiorców skorzystało z takiej szansy.

Jednym z ostatnich nowych projektów jest „Strefa wino”, w ramach którego operator przekazuje bezpłatnie sklepowi regał na wino (o szerokości jednego lub dwóch m.b.) oraz wyselekcjonowany asortyment. Do zadań personelu sklepu należy uzupełnianie braków, natomiast sieć dba o dobre ceny, promocje i dobór asortymentu.

Kolejna nowość to planogramy. Ekipa z Livio we współpracy z pracownikami zrzeszonych placówek układa poszczególne kategorie asortymentowe zgodnie z potrzebami rynku w oparciu o analizy Nielsena, CMR i rankingu sprzedaży top produktów. Systematycznie rozwijany jest też projekt szkoleniowy Uniwersytet Przedsiębiorczości, w ramach którego w formie e-learningu lub podczas spotkań szkoleni są właściciele sklepów, ich personel oraz pracownicy centrali.

Operator jest na etapie wdrażania mobilnego systemu wsparcia sprzedaży, który może znacznie poprawić jego zdolności operacyjne. Pracownicy terenowi wyposażeni w tablety z bezpośrednim łączem z centralą i wszystkimi magazynami będą mogli online realizować wskazane przez system zadania. − To bardzo duży krok do przodu – uważa Marian Zych.

W każdym sklepie największy nacisk jest położony na kilka kluczowych dla sieci kategorii. Są to alkohole, piwa, napoje, mięso i wędliny oraz topowe produkty markowych producentów z tworzonych przez Livio list top 600 i top 1000. Specjał nie pokrywa dystrybucją całej sieci Livio, zatem franczyzobiorcy mają alternatywne źródła dostaw uzgadniane z producentami. Preferowane jednak są dostawy z GK ze względu na ofertę oraz wysokie retro, jakie jest wypłacane sklepom posprzedażowo.

Livio nie pobiera od sklepów opłat za uczestnictwo w sieci.

Artykuł ze strony: https://handelextra.pl/artykuly/223454,livio-dla-duzych-i-dla-malych?fbclid=IwAR2bLuNsHQZh0Cpgv2IX6eRBjDIr2ZO4rJYs9DT6AUMUCvhYw0RpVJwgD-4