Już prawie 5000 sklepów – Livio podsumowuje 2024 rok
Inwestycje w nowoczesne rozwiązania IT, Rady Franczyzowe umożliwiające wsłuchiwanie się w głos franczyzobiorców, sukces targów sprzedażowych oraz nowe kanały marketingowe – w 2024 roku sieć Livio powiększyła się o blisko 250 sklepów.
W minionym roku Polska Sieć Handlowa Livio, wchodząca w skład Grupy Kapitałowej Specjał, powiększyła się o 244 nowe placówki handlowych. Sieć zbliża się do okrągłej liczby 5000 sklepów, którą może osiągnąć jeszcze w tym roku.
– Rok 2024 zamknęliśmy z ilością 4688 placówek handlowych działających pod szyldem Livio. Sytuacja na rynku jest trudna i nic nie zapowiada, żeby najbliższe miesiące miały być łatwiejsze. Mamy jednak poczucie, że trudy prowadzenia biznesu w naszej branży najmocniej odczują mali, niezależni właściciele sklepów. Inflacja, rosnące ceny mediów, podwyżka płac – wszystko to sprawia, że trudno jest utrzymać satysfakcjonujący poziom rentowności sklepu, nie mając żadnego wsparcia. – mówi Marian Zych, Wiceprezes Zarządu Livio.
Wg. wywiadowni Dun&Bradstreet, w 2024 roku w Polsce zamknęło się 2000 sklepów, a ponad 9100 zawiesiło swoją działalność.
– Uważam, że franczyza jest jedyną sensowną propozycją, która może pomóc w utrzymaniu się na rynku. Jak pokazują dane, my się nie kurczymy, tylko rośniemy, mimo ogromnych problemów sklepów niezrzeszonych lub zrzeszonych w małych sieciach. Na przestrzeni ostatnich 5 lat urośliśmy niemal dwukrotnie, co doskonale pokazuje, że jesteśmy godnym zaufania partnerem – kontynuuje Marian Zych.
Od 2023 roku w Livio działają Rady Franczyzowe, na łamach których zarząd oraz pracownicy sieci omawiają bieżące problemy oraz konsultują nowe rozwiązania.
– Mocno inwestujemy w sklepy, w których widzimy największy potencjał. Modernizujemy sprzęt oraz oprogramowanie, co już teraz pozwala nam na tworzenie w wielu placówkach zaawansowanych mechanik promocyjnych, na przykład tzw. „wielosztuk”, a to z kolei przekłada się na zwiększone zainteresowanie konsumentów – dodaje Prezes Zych.
Livio zaznacza, że nie tylko modernizacja samych sklepów, ale i dostosowanie się do potrzeb nowoczesnego konsumenta były w ostatnich miesiącach jednym z głównych tematów rozmów podczas spotkań z franczyzobiorcami. Sieć poprzez ścisłą współpracę m.in. z firmą Net Innovation Software, dostawcą oprogramowania HiperMarket oraz firmą Nord Plus, dostawcą oprogramowania Meritum, proponuje swoim franczyzobiorcom najnowocześniejsze rozwiązania sprzedażowe. Kolejne sklepy Livio przyłączane są do systemu integrującego sklepowe kasy z centralą sieci. Dzięki temu franczyzobiorcy nie muszą już własnoręcznie konfigurować promocji oraz zyskują dostęp do zaawansowanych raportów sprzedażowych. Livio zainwestowało także w nowe kanały komunikacji, szczególnie skupiając się na sferze social mediów.
– Nowoczesny konsument oczekuje nowoczesnej formy komunikacji, jaką zapewniają w tym momencie media społecznościowe. Staramy się być blisko tego ciągle aktywnego trendu. Znaczną część naszych środków przeznaczonych na reklamę kierujemy w ten właśnie kanał. Zachęcamy także naszych franczyzobiorców do prowadzenia własnych fanpejdży, które pomagają docierać bezpośrednio do klientów skupionych wokół ich sklepów. Organiczne, lokalne działania marketingowe, wsparte akcjami centralnymi, przynoszą zauważalne efekty – zaznacza Marian Zych.
Jesienią, jak co roku, odbyła się kolejna edycja targów sprzedażowych Livio. Zaproszeni franczyzobiorcy mogli skorzystać z szerokiej oferty przygotowanej przez ponad 70 największych producentów.
– Cieszę się, że nasze targi niezmiennie przyciągają zainteresowanie zarówno naszych franczyzobiorców, jak i producentów, co tylko potwierdza ich opłacalność dla obu stron. Mam nadzieję, że podczas kolejnych targów, jesienią 2025 roku, będę mógł już ogłosić otwarcie 5-tysięcznego sklepu – kwituje Prezes Zych.
W całym 2024 roku Grupa Kapitałowa Specjał (Rabat Detal, Nasz Sklep, Livio) powiększyła się o 788 sklepów, co daje łączną liczbę 13 597 aktualnie działających placówek handlowych.